tematy maturalne ustny polski 2006

Tu można wypowiadać się na wszystkie inne tematy jakie przyjdą Wam do głowy.
Posty w tym dziale nie są naliczane.

Moderatorzy: ksiezycowka, modTeam

Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

tematy maturalne ustny polski 2006

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 17:27

Z tego co mi Yas przesłała to jest sporo przystepnych.
Najbrdziej mi jakoś podpasowały:
16. Omów literacki wizerunek rycerza. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich
30. Literackie bunty młodych.Omów zagadnienie na wybranych przykładach
38. Literacki obraz miasta i prywatne dramaty jego mieszkańców. Omów problem
na wybranym przykładzie.
50. Dekadentyzm, afirmacja, ironia. Omów postawy wobec życia, jakie może przyjąć człowiek. Odwołaj się do wybranych tekstów
60. Motywy antyczne i biblijne w poezji Zbigniewa Herberta. Omów ich funkcję odwołując się do wybranych utworów
69. Moralność obozowa wobec moralności ludzi na wolności. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie
83. Heroizm cierpienia. Omów temat na podstawie wybranych utworów.


Sa chyba najprostsze i łatwo do nich znaleźć materiały.

A jak wy sądzicie?

Jakby co to moge zawsze wam pomóc przy pracach ;)

[ Dodano: 2005-09-02, 17:28 ]
A ja tylko patrze na literature jak zawsze ;)
Awatar użytkownika
Sir Charles
Weteran
Weteran
Posty: 3146
Rejestracja: 02 wrz 2004, 11:38
Skąd: sponad chaosu
Płeć:

Postautor: Sir Charles » 02 wrz 2005, 17:29

50 i 60 jest do wziecia pod uwage, reszta jej nie warta.... A nie wkleisz wszystkich? :)
soul of a woman was created below
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 17:33

A w sumie co mi tam. Tylko kto to przeczyta? <aniolek2>

Ok to jest tylko literatura.
LITERATURA

1. Omów horacjański motyw„non omnis moriar” w literaturze. Odnieś się do wybranych epok literackich.
2. Scharakteryzuj „Polaków portret własny” w literaturze wybranych epok.
3. Przedstaw wpływ cenzury na kształtowanie się dzieł literackich. Omów na wybranych przykładach.
4. Omów różne sposoby prezentacji motywu rewolucji w literaturze na przestrzeni epok.
5. Zaprezentuj literackie portrety dzieci i wyjaśnij ich funkcje w wybranych utworach literackich.
6. Intrygujący świat symboli literackich w wybranych dziełach pisarzy XIX i XX wieku. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów.
7. Czy świat można uleczyć śmiechem? Omów rolę satyry, kpiny, ironii, groteski
w utworach z różnych epok literackich.
8. Sztuka współczesnego reportażu i jej mistrzowie (np. R.Kapuściński H.Krall, W.Tochman). Omów specyfikę tego gatunku publicystycznego.
9. Bohater o różnych twarzach. Przedstaw sposoby funkcjonowania motywu maski w literaturze.
10. Omów rolę książek w kształtowaniu charakterów i postępowania postaci literackich. Odwołaj się do wybranych przykładów.
11. Kaskaderzy literatury. Przedstaw sylwetkę i dokonania artystyczne wybranego artysty.
12. Miasto – miejsce magiczne, dżungla, przestrzeń destrukcji? Zanalizuj różne obrazy miasta w literaturze różnych epok.
13. Literatura jako świadek czasów „Apokalipsy spełnionej”. Omów dokumentalne
i artystyczne sposoby mówienia o zagładzie w literaturze wojennej.
14. Ród Dawida w czasach holocaustu. Przedstaw problem w oparciu o wybrane przykłady literackie.
15. Przedstaw wizerunek „kamiennego świata” w literaturze współczesnej.
16. Omów literacki wizerunek rycerza. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich.
17. Przedstaw wizerunek małej ojczyzny i sposoby jej tworzenia w literaturze. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich.
18. Córka, żona, matka. Przedstaw wizerunki kobiet w literaturze i oceń ich postawy.
19. Obraz mężczyzn w literaturze. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
20. Literatura jako świadectwo upamiętniania wydarzeń historycznych. Ukaż na wybranych przykładach różne sposoby utrwalania ważnych wydarzeń dziejowych.
21. Folklor jako inspiracja pisarzy. Omów temat na wybranych przykładach.
22. Przedstaw, odwołując się do wybranych utworów literackich, sposoby heroizacji
i deheroizacji bohaterów w literaturze. Określ ich cel.
23. Data urodzenia i czas historyczny w dużym stopniu determinuje los człowieka. Udowodnij sąd, przedstawiając tragiczny wizerunek pokolenia Kolumbów.
24. Przedstaw nieustanne zainteresowanie ludzką duszą w twórczości Waldemara Łysiaka. Odwołaj się do wybranych dzieł.
25. Omów rolę elementów autobiograficznych w pisarstwie Chmielewskiej.
26. Poszukiwanie wartości uniwersalnych w poezji Jana Pawła II. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
27. Przedstaw wizerunki zjaw, upiorów, wampirów w literaturze polskiej i obcej. Określ ich funkcję i sposoby kreacji.
28. Dedal i Ikar jako symbole określonych postaw. Zaprezentuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok i dokonaj analizy porównawczej.
29. Przedstaw rolę, jaką odgrywa poezja w kształtowaniu etycznej postawy współczesnego człowieka. Odwołaj się do wybranych utworów współczesnych poetów. Omów kryteria wyboru.
30. Literackie bunty młodych.Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
31. Rodzina wobec i wyzwań losu. Przeanalizuj wybrane utwory różnych epok
32. Tytuł, motto i ostatnia scena utworu jako klucze do interpretacji utworu. Omów
na przykładach literackich różnych epok.
33. Przedstaw i porównaj wizerunki władców w piśmiennictwie polskim
i obcym.
34. Przedstaw związek literatury z życiem epoki na przykładzie utworów różnych okresów literackich.
35. Przedstaw na wybranych przykładach rolę aluzji literackiej w interpretacji utworu literackiego.
36. Don Kichot na polskich drogach - literackie portrety idealistów i marzycieli.
Omów na wybranych przykładach.
37. Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
38. Literacki obraz miasta i prywatne dramaty jego mieszkańców. Omów problem
na wybranym przykładzie.
39. Od Hioba do matki ks.Popiełuszki. Motyw cierpienia w życiu człowieka.
Rozwiń zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
40. Światopogląd epoki a popularność gatunku literackiego. Omów na wybranych przykładach.
41. Dokument i parabola – dwa sposoby przedstawiania rzeczywistości przez współczesnych twórców. Omów na wybranych przykładach.
42. Cnota i honor czy rozpusta i pycha – różnica między antycznym i średniowiecznym rycerzem w literaturze a historyczną prawdą. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
43. Czy literatura polska jest literaturą szczęśliwych zakończeń? Zanalizuj zakończenia wybranych utworów literackich i przedstaw swoje wnioski.
44. Polemika z mitami romantycznymi. Zanalizuj problem, odwołując się do literatury z drugiej połowy XIX i XX wieku.
45. Groteska jako jeden ze sposobów ukazywania rzeczywistości. Zanalizuj funkcje groteski na wybranych przykładach z literatury XX wieku.
46. Syn, mąż, ojciec. Przedstaw obrazy mężczyzn w literaturze XX wieku. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
47. Ukaż motywy franciszkańskie i ich funkcje w polskiej poezji. Odwołaj się do wybranych przykładów.
48. Przedmioty jako obiekty i fascynacje poetów współczesnych. Zanalizuj temat, odwołując się do różnych utworów.
49. Szkoła i środowisko uczniowskie – jako inspiracja twórców literackich. Zanalizuj temat, odwołując się do wybranych utworów.
50. Dekadentyzm, afirmacja, ironia. Omów postawy wobec życia, jakie może przyjąć człowiek. Odwołaj się do wybranych tekstów.
51. Przedstaw brzydotę jako nową kategorię „piękna” w oparciu o wybranych twórców różnych epok (np. średniowiecza, baroku i poezji współczesnej).
52. Zaprezentuj światy „innych ludzi” w literaturze. Omów motyw szaleństwa na wybranych przykładach literackich.
53. Współcześni poeci, ich refleksje i ocena wieku XX i XXI. Omów na wybranych przykładach.
54. Zaprezentuj słynne małżeństwa literackie. Odwołaj się do wybranych przykładów.
55. Oceń rolę poezji kobiecej w literaturze trzech epok: modernizmu (np. Wolska, Ostrowska, Zawistowska, Komornicka), w dwudziestoleciu międzywojennym (Pawlikowska-Jasnorzewska), w poezji współczesnej (np. Poświatowska, Hillar, Szymborska).
56. Przedstaw wizerunek Boga w wybranych utworach literackich z różnych epok.
57. Zaprezentuj etykę aktywności życiowej i odpowiedzialności moralnej w znanych Ci utworach literatury współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
58. Dokonując analizy wybranych utworów, przedstaw propozycje dekalogu, według którego powinien żyć człowiek XXI wieku. Omów zagadnienie w oparciu
o wybrane utwory.
59. Przedstaw, w oparciu o literaturę współczesną, próby ocalenia najcenniejszych wartości etycznych. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
60. Motywy antyczne i biblijne w poezji Zbigniewa Herberta. Omów ich funkcję odwołując się do wybranych utworów.
61. Lokalna ojczyzna w poezji J. Eichendorffa. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
62. Przedstaw i porównaj wizerunki władców w piśmiennictwie polskim
i obcym.
63. Przedstaw postać biblijną jako maskę. Omów problem na przykładzie wybranych tekstów Zbigniewa Herberta i Jacka Karczmarskiego.
64. Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska na wybranych przykładach.
65. Indywidualizm poetów romantycznych i mój. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów literackich
66. Motywy Góry św. Anny w literaturze i malarstwie. Omów funkcjonowanie motywu na wybranych przykładach.
67. Opis Śląska i Ślązaków w literaturze i publicystyce polskiej początku XX wieku. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
68. Literackie świadectwa pobytu w hitlerowskich i sowieckich obozach koncentracyjnych. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie.
69. Moralność obozowa wobec moralności ludzi na wolności. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie.
70. Strategie narracyjne i sposoby opisu obozu koncentracyjnego. Porównaj wybrane utwory literackie.
71. Człowiek w sytuacji granicznej. Omów temat, analizując postawy bohaterów literatury obozowej
72. „Człowiek totalitarny”. Opisz zjawisko, odwołując się do wybranych utworów literackich filozoficznych.
73. Świadectwa zwycięstwa dobra i miłości w konfrontacji ze złem. Porównaj postawy i losy bohaterów wybranych utworów literackich „wieku pogardy”.
74. Scharakteryzuj metodę pisarską wybranego twórcy (twórców) piszącego o zagładzie.
75. Literacki, pamiętnikarskie, wspomnieniowe i epistolograficzne świadectwa zagłady. Opisz wybrane relacje opisujące Holocaust.
76. Postawy Polaków wobec zagłady. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
77. Doświadczenie getta. Porównaj wybrane utwory literackie.
78. Porównaj obraz Warszawy z literaturze XIX i XX w. na przykładzie wybranych dzieł literackich.
79. Polak w Paryżu. Porównaj wybrane utwory, w których na stolicę świata patrzy przybysz z Polski.
80. Literatura o niezawinionym cierpieniu. Omów temat na przykładach wybranych utworów.
81. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o sens cierpienia w Biblii i kulturze starożytnej Grecji.
82. Problem sensu cierpienia w literaturze XX w. Omów temat, odwołując się do kilku wybranych tekstów z literatury polskiej i obcej.
83. Heroizm cierpienia. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
84. Motyw cierpienia narodu w literaturze i sztuce polskiej. Omów temat na przykładach wybranych utworów.
85. Wygnanie i wykorzystanie jako źródeł cierpień w literaturze polskiej XX w. Omów temat wybranych utworów.
86. Okiem poety i reportera. Konflikty i cierpienia współczesnego świata w polskiej literaturze najnowszej. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
87. Motyw cierpienia w twórczości wybranych pisarzy współczesnych. Omów temat na podstawie wybranych utworów.

88.Dobro i zło w literaturze fantasty. Omów na wybranych przykładach.
89.. Utopijna wizja świata w literaturze fantasty. Omów na wybranych przykładach.
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 17:34

Tematy, ktore pasuja mi :
Omów rolę książek w kształtowaniu charakterów i postępowania postaci literackich. Odwołaj się do wybranych przykładów.

Literackie bunty młodych.Omów zagadnienie na wybranych przykładach.

Światopogląd epoki a popularność gatunku literackiego. Omów na wybranych przykładach

Cnota i honor czy rozpusta i pycha – różnica między antycznym i średniowiecznym rycerzem w literaturze a historyczną prawdą. Przedstaw problem na wybranych przykładach.

Czy literatura polska jest literaturą szczęśliwych zakończeń? Zanalizuj zakończenia wybranych utworów literackich i przedstaw swoje wnioski.

Indywidualizm poetów romantycznych i mój. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów literackich

tam chyba ma byc "bój" <pijak>
Literatura o niezawinionym cierpieniu. Omów temat na przykładach wybranych utworów.

Ale nie wiem, ktory bedzie latwy. I ktory wybrac.
Ostatnio zmieniony 02 wrz 2005, 17:36 przez Yasmine, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 17:35

No własnie ja szukałam pod najłatwiejsze, nie pod najciekawsze choć przyznam,ze 50. mi się najbardziej podobała w ogóle a nie tylko pod tym względem.

[ Dodano: 2005-09-02, 17:38 ]
Yasmine pisze:Cytat:
Literatura o niezawinionym cierpieniu. Omów temat na przykładach wybranych utworów.


Yasmine pisze:Cytat:
Czy literatura polska jest literaturą szczęśliwych zakończeń? Zanalizuj zakończenia wybranych utworów literackich i przedstaw swoje wnioski.

W tym najwięcej prozy będzie, bo sama mówiłas ze nie lubisz poezji i dramatów.
Awatar użytkownika
Sir Charles
Weteran
Weteran
Posty: 3146
Rejestracja: 02 wrz 2004, 11:38
Skąd: sponad chaosu
Płeć:

Postautor: Sir Charles » 02 wrz 2005, 17:40

7. Czy świat można uleczyć śmiechem? Omów rolę satyry, kpiny, ironii, groteski
w utworach z różnych epok literackich.
29. Przedstaw rolę, jaką odgrywa poezja w kształtowaniu etycznej postawy współczesnego człowieka. Odwołaj się do wybranych utworów współczesnych poetów. Omów kryteria wyboru.
45. Groteska jako jeden ze sposobów ukazywania rzeczywistości. Zanalizuj funkcje groteski na wybranych przykładach z literatury XX wieku.
50. Dekadentyzm, afirmacja, ironia. Omów postawy wobec życia, jakie może przyjąć człowiek. Odwołaj się do wybranych tekstów.
53. Współcześni poeci, ich refleksje i ocena wieku XX i XXI. Omów na wybranych przykładach.
60. Motywy antyczne i biblijne w poezji Zbigniewa Herberta. Omów ich funkcję odwołując się do wybranych utworów.
63. Przedstaw postać biblijną jako maskę. Omów problem na przykładzie wybranych tekstów Zbigniewa Herberta i Jacka Karczmarskiego.
64. Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska na wybranych przykładach.

Na 100% wybralbym ktorys z tych... <aniolek2>
soul of a woman was created below
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 17:41

moon pisze:W tym najwięcej prozy będzie, bo sama mówiłas ze nie lubisz poezji i dramatów.

Dokladnie. To o zakonczeniach to chyba dla mnie bedzie dobre. Nie chce sie zbytnio nad polskim skupiac. Bede sie przygotowywac do rozszerzoznej biologii (tymbardziej ze teraz i ustna i pisemna bedzie w maju). I chce cos dosc prostego i nie zwiazanego z poezja :P.
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 17:42

Yas a bierzesz pod uwagę jeszcze korespondencję sztuk i język? Bo jak tak to moze i to wkleić?
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 17:44

moon pisze:Yas a bierzesz pod uwagę jeszcze korespondencję sztuk i język? Bo jak tak to moze i to wkleić?

Ja osobiscie nie biore tego pod uwage :).
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 17:51

Ale tak jak teraz spojrzałam to korespondencja sztuk wasza jest fajna dosyc [nasz to była <chory> ].
Wklejam.
KORENSPONDENCJA SZTUK

1. Na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu przedstaw motyw tańca.
2. Dzieła Szekspira i ich teatralne i filmowe realizacje. Omów na wybranych przykładach.
3. Dzieło literackie a jego adaptacja filmowa. Co, Twoim zdaniem, bardziej przemawia do współczesnego odbiorcy? Uzasadnij swoją opinię.
4. Omów rolę filmu w upowszechnianiu literatury na wybranych przykładach.
5. Młodopolskie fascynacje sztuką i ich odzwierciedlenia w literaturze.
6. Kultura Podhala w literaturze, architekturze, rzeźbie i malarstwie.
7. Tatry jako inspiracja twórczości literackiej i malarskiej. Dokonaj analizy dzieł.
8. Królestwo piekieł i jego przedstawiciele w literaturze i sztuce. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w literaturze.
9. Przedstaw literackie i filmowe losy Żydów w czasie II wojny światowej. Odwołaj się do wybranych przykładów.
10. Wizerunek anioła w literaturze i sztuce. Omów i oceń różne przedstawienia tego motywu.
11. Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. Tadeusz Kantor, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor). Omów i zinterpretuj zjawisko na wybranych przykładach.
12. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H.Sienkiewicz, J.Matejko). Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
13. Strój jako element znaczący w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
14. Scharakteryzuj motyw rozstania w literaturze i sztuce. Omów jego znacznie
w wybranych dziełach kultury.
15. Omów motyw mogił w literaturze i sztuce. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych utworów.
16. Język filmu i język literatury. Porównaj dzieło literackie i jego adaptację filmową.
17. Przedstaw kodeks Bushi-do w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
18. Omów różnorodne motywy pożegnania w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wbranych dzieł literackich, malarskich, filmowych.
19. Walka dobra ze złem w literaturze i sztuce – omów i oceń różne przedstawienia tego motywu.
20. Przedstaw różnorodne kreacje postaci Żydów w literaturze i sztuce.
21. Porównaj katastroficzne i dekadenckie wizje i obrazy zagłady w wybranych dziełach literackich i filmowych.
22. Filmy Kieślowskiego jako interpretacje trudnych wyborów i dróg życiowych współczesnego człowieka. Omów wybrane przykłady.
23. Literackie i artystyczne wizerunki cierpienia. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
24. Ludowe inspiracje w literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienie, opierając się do przykładów z różnych epok.
25. Inspiracja mitologiczna w malarstwie, rzeźbie oraz we współczesnej poezji.
Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty poetyckie polskich poetów współczesnych oraz dzieła sztuki.
26. Sztuka gotyku jako inspiracja dla literatury, muzyki i filmu. Omów temat analizując wybrane dzieła literackie, muzyczne i filmowe.
27. Wydarzenia w kopalni ‘Wujek’. Przedstaw trzy głosy w tej samej sprawie: poezja, film, publicystyka.
28. Adaptacje teatralne i filmowe wybranych utworów dramatycznych. Porównaj sztuki teatralne i ich literackie pierwowzory. Oceń adaptacje.
29. Omów na wybranych przykładach literackich, filmowych i malarskich motyw artysty, np. cygana, wieszcza.
30. „Tylko wybrańcy dostają się do nieba pamięci” (Jerzy Andrzejewski). Uzasadnij, których twórców literatury i sztuki uznajesz za godnych wyróżnienia.
31. Kulturowe wyobrażenia śmierci na przestrzeni wieków. Dokonaj analizy porównawczej
32. Kulturotwórcza rola Kościoła i jego symbolika. Omów na wybranych przykładach.
33. Wykaż związki literatury i malarstwa z losami narodu na przykładzie dwóch wybranych epok.
34. Piosenki Jacka Karczmarskiego i ich dialog z kulturą. Omów na wybranych przykładach.
35. Ewolucja gatunków dramatycznych. Dokonaj analizy porównawczej wyznaczników gatunkowych na wybranych przykładach literackich i adaptacjach teatralnych.
36. Przedstaw różne koncepcje piękna ludzkiego ciała w literaturze i sztuce.
37. Hagiografia piórem i pędzlem malowana. Zanalizuj zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
38. Artystyczne interpretacje pejzażu wiejskiego w literaturze i sztuce. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
39. Kraków – miasto wybitnych twórców kultury. Wykaż inspirującą rolę miejsca twórczości.
40. Specyfika teatru telewizji. Omów zagadnienie na przykładzie dwóch różnych form teatralnych.
41. Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci
w wybranych dziełach literackich i filmowych.
42. Zapis smutku w literaturze i muzyce. Zanalizuj temat, odwołując się do do różnych utworów.
43. Literackie i filmowe obrazy bohaterów w sutannie i w habicie. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
44. Pory roku jako temat literacki i malarski. Omów zagadnienie na przykładzie różnych dzieł.
45. Kobieta widziana oczami malarza, rzeźbiarza i poety. Dokonaj analizy porównawczej wizerunków kobiet w wybranych przez Ciebie dziełach sztuki.
46. Malarstwo wielkich mistrzów jako inspiracja dla literatury współczesnej. Omów
na wybranych przykładach.
47. Artysta jako bohater literacki. Przedstaw zagadnienie na wybranych tekstach literackich różnych epok.
48. Związek człowieka z ziemią. Omów na wybranych przykładach literackich.
49. Omów piękno życia w literaturze renesansowej.Odwołaj się do wybranych przykładów.
50. Omów rolę wizji, snu i proroctwa w literaturze polskiej. Odwołaj się do wybranych przykładów.
51. Literackie poszukiwania nauczyciela i mistrza. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane utwory z różnych epok.
52. Literackie poszukiwania ładu świata i sensu ludzkiej egzystencji. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych epok literackich i ich bohaterów.
53. Motyw kata i ofiary w literaturze XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
54. Przemiana wewnętrzna jako motyw literacki i ważny element, określający osobowość wybranych bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
55. „Człowiek nie może żyć bez miłości”. Omów myśl Jana Pawła II, odwołując się do znanych Ci utworów literackich i własnych przemyśleń.
56. Omów motyw zbrodni i kary w wybranych utworach literackich.
57. Władza – powołanie, zobowiązanie, zaszczyt, namiętność, pokusa... Omów motyw władzy na wybranych przykładach dzieł literackich różnych epok.
58. Omów najciekawsze, Twoim zdaniem, literackie portrety bohaterów skazanych na rozstanie i samotność.
59. Porównaj romantyczny i pozytywistyczny wizerunek patrioty. Odwołaj się do wybranych przykładów literackich.
60. Moralni i niemoralni bohaterowie literatury. Omów kreacje literackie na wybranych przykładach.
61. Futurystyczna koncepcja świata. Omów na wybranych przykładach literackich.
62. Nauczyciele i uczniowie w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
63. Porównaj „Trylogię” Henryka Sienkiewicza i jej ekranizację w reżyserii Hoffmana.Brunona Schulza to reprezentatywna dla I połowy XX wieku sztuka awangardowa.
64. Afrodyta – Wenus. Przedstaw motyw mitycznej bogini piękności w literaturze i sztuce.
65. Przedstaw plastyczne i literackie obrazy okrucieństw wojny. Odwołaj się do wybranych przykładów.
66. Zaprezentuj dwie koncepcje sztuki, porównując posąg „Dawida” wyrzeźbionego przez Michała Anioła i Berniniego.
67. Literackie i filmowe portrety dzieci i młodzieży. Omów, sięgając do wybranych przykładów z literatury i filmu XX wieku.
68. Biblia filmowa. Na podstawie wybranych filmów i ich źródeł literackich omów sposób traktowania tematu w filmie i w literaturze (np. „Pasja”, „Jezus z Nazaretu”
wg Romana Brandstaettera, „Piłat inni” Andrzeja Wajdy wg „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa).
69. I co dalej? – kontynuacje, uzupełnienie miejsc pustych w Piśmie św. Wskaż i omów na wybranych przykładach sens i cel dopisywania losów drugorzędnym postaciom biblijnym (np. „Barabasz” Para Lagerkvista, „Listy Nikodema” Jana Dobraczyńskiego, „Hagar na puszczy” Kornela Ujejskiego).
70. Pytać o Judasza, to pytać o wartości. Przedstaw biblijną postać w oparciu o teksty literackie i filmowe.
71. Miasto futurystów. Omów temat na podstawie wybranych dzieł.
72. Poeci w mieście. Opracuj temat na podstawie samodzielnie wybranych autorów.
73. Moje miasto (lub okolica) jako źródło inspiracji artystów i temat ich dzieł.
74. Filmowe adaptacje dzieł romantycznych. Zaprezentuj i skomentuj wybrane dzieła.
75. Historia w dziełach literackich i filmowych adaptacjach. Omów zagadnienie, porównując wybraną powieść i jej ekranizację.
76. Powstanie styczniowe w literaturze i filmowych adaptacjach dzieł o tym wydarzeniu historycznym. Porównaj wybrane utwory.
77. Władca Pierścieni J.J.R. Tolkiena i adaptacje filmowe tego dzieła. Omów zagadnienie i oceń adaptacje.




JĘZYK

1. Język nagłówków prasowych. Określ ich funkcję, stylistykę i budowę gramatyczną.
2. Omów język i styl przykładów epistolografii z różnych okresów literackich.
Wskaż przyczyny różnic słownictwa, frazeologii i składni.
3. Zanalizuj zjawisko nowomowy na przykładach XX wiecznych tekstów literackich
i publicystycznych.
4. Czy nie pożyczać to dobry zwyczaj? Dokonaj analizy funkcji zapożyczeń
we współczesnej polszczyźnie.
5. Frazeologizmy i ich funkcje w poezji. Zanalizuj zjawisko na wybranych przykładach.
6. Język sposobem charakteryzowania bohatera. Spośród postaci literackich wybierz kilku bohaterów i uzasadnij tezę.
7. Sztuka retoryczna i jej przemiany. Zanalizuj temat odwołując się do wybranych tekstów epoki staropolskiej.
8. Dokonując analizy języka różnych reklam, wyjaśnij, jaki obraz świata one kreują.
9. Neologizmy artystyczne w twórczości Bolesława Leśmiana. Omów ich strukutrę
i funkcję.
10. Mowa ezopowa. Zanalizuj figury języka ezopowego w wybranych utworach literackich.
11. Język artykułów prasy młodzieżowej. Oceń jego wpływ na kulturę języka młodego czytelnika.
12. Omów komizm słowny. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
13. Dokonaj analizy języka piosenek jednego z zespołów lat dziewięćdziesiątych
i późniejszych. Wyjaśnij zasadność doboru środków wyrazu.
14. Tak jeszcze mówi mój dziadek, a tak mówię ja. Dokonaj analizy porównawczej języka dwóch pokoleń.
15. Omów wpływ języka bohaterów wybranej rodzimej telenoweli lub serialu TV
na słownictwo Twoich rówieśników.
16. Język sprawozdawców sportowych. Na wybranych przykładach dokonaj analizy słownictwa, frazeologii oraz składni.
17. Język internetowych grup dyskusyjnych – zubożenie czy wzbogacenie współczesnej polszczyzny? Zaprezentuj własne stanowisko w tej kwestii.
18. Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową „Listów do redakcji”
w pismach kobiecych.
19. Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową „Listów do redakcji”
w pismach młodzieżowych.
20. Barbaryzmy w piosenkach i filmach ważnych dla współczesnej młodzieży.
Dokonaj analizy wybranych przykładów.
21. Dokonaj analizy językowej wybranych tekstów kabaretowych.
22. Omów język polityków. Zanalizuj zjawiska językowe z zakresu leksyki, składni i frazeologii na wybranych przykładach
23. Na podstawie zebranego przez Ciebie materiały badawczego omów cechy gwary śląskiej.
24. Język w domu, w pracy, w szkole. Zanalizuj istotę zjawisk językowych.
25. Mowa zakochanych w literaturze staropolskiej i dziś. Dokonaj analizy i porównania wybranych przykładów.
26. Dokonaj analizy gwary uczniowskiej Twojej szkoły. Zanalizuj zjawisko i oceń jego występowanie.
27. Przedstaw różne sposoby opowiadania o doświadczeniach wojennych (narracja, język). Omów na podstawie znanych ci utworów.
28. Kultura języka we współczesnych mediach. Oceń poprawność językową wybranych audycji radiotwych i telewizyjnych. Omów kryteria, jakimi się posłużyłeś.
29. Dokonaj analizy językowej i kulturowej przysłów polskich. Omów wybrany obszar tematyczny.
30. Muzyka „disco polo” to największy kicz językowy. Przedstaw temat w oparciu o analizę wybranych tekstów. Omów kryteria jakimi się posłużyłeś.
31. Przedstaw staropolski obyczaj na przykładzie wybranych związków frazeologicznych, funkcjonujących we współczesnym języku polskim.
32. Tak mówią politycy Rzeczypospolitej. Scharakteryzuj język trzech polskich polityków i poddaj go ocenie.
Omów język wartości grup hiphopowych na podstawie tekstów piosenek wybranych polskich zespołów hiphopowych.
33. Kampania wyborcza, czyli jakie wartości zwyciężają i co znaczą? Dokonaj analizy pól semantycznych wybranych słów wartościujących.
34. Gwara śląska jako skarbnica archaizmów językowych w wybranych tekstach gwarowych. Wskaż i omów cechy językowe, które zniknęły we współczesnej polszczyźnie.
35. Gwara żywa czy martwa? Korzystając z tekstów pisanych i nagrań rozważ problem odwołując się do gwary swojego regionu.
Awatar użytkownika
Sir Charles
Weteran
Weteran
Posty: 3146
Rejestracja: 02 wrz 2004, 11:38
Skąd: sponad chaosu
Płeć:

Postautor: Sir Charles » 02 wrz 2005, 17:55

Wspaniale jest, ze mozna zdac mature z Kaczmara <aniolek2>
Mysmy tak nie mieli <pijak>
soul of a woman was created below
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 18:06

3,4,22,24,30,34,44,48,53,57. Z korespondencji sztuk to oczywiście, bo język pomijam.
Najlepsze by były dla mnie.
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 18:08

moon pisze:30. Muzyka „disco polo” to największy kicz językowy. Przedstaw temat w oparciu o analizę wybranych tekstów. Omów kryteria jakimi się posłużyłeś.

loooool <aniolek2>
Awatar użytkownika
I*Z*U*$*K*A
Entuzjasta
Entuzjasta
Posty: 138
Rejestracja: 21 maja 2005, 21:34
Skąd: Swietokrzyskie
Płeć:

Postautor: I*Z*U*$*K*A » 02 wrz 2005, 19:26

Cholera do konca wrzesnia musze cos z tego wybrac ;]... nie moge sie zdecydowac!!!
* W szaleńczej wichurze znajdę Twój szept
W wzburzonym morzu oblicze Twe
W gwieździstym niebie oczu Twój blask
W słodyczy miodu pocałunków smak
Nie ważne kiedy, i tak znajdę Cię
W ślad po twych stopach pójdzie mój cień
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 22:39

No mozeniekoniecznie z konkretnie tych tematów, ale wybór nie jest aż tak trudny, nie przesadzajmy...

[ Dodano: 2005-09-02, 22:40 ]
charlie81 pisze:Wspaniale jest, ze mozna zdac mature z Kaczmara

No ja nie miałam takiego tematu. Zamist niego miłam np z Paulo Coelho <chory>
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 22:49

I*Z*U*$*K*A pisze:Cholera do konca wrzesnia musze cos z tego wybrac

a ja do konca przyszlego tygodnia :/.
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 23:00

Yas oni tylko tak gadają.
Nie słuchaj tego co oni mówią tylko poczytaj przepisy i terminy ustalone przez cke czy tam oke.
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 02 wrz 2005, 23:01

moon pisze:oke.

to chyba to :P
ale poczytam, poczytam. Dzieki za uspokojenie :).
Awatar użytkownika
mariusz
Weteran
Weteran
Posty: 2405
Rejestracja: 21 lis 2003, 00:14
Skąd: z Polski:)
Płeć:

Postautor: mariusz » 02 wrz 2005, 23:03

A mnie podoba sie temat numer 69. (i to nie dla tewgo ze to fajna liczba)

Pamiętam jak pisałem maturę to chodziły tematy typu:

"Motyw murzyna w twórczości Mickiewicza w nawiązaniu do Literatury antycznej"

<banan>
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 02 wrz 2005, 23:05

No chyba Yas oba.
Bo cke to centralna komisja egzaminacyjna a oke to okręgowa.
http://cke.edu.pl
i u mnie http://oke.waw.pl
cubasa
Weteran
Weteran
Posty: 1412
Rejestracja: 15 gru 2004, 01:46
Skąd: VV@r52@vv@
Płeć:

Postautor: cubasa » 03 wrz 2005, 00:07

Najtrudniejszy wydaje mi się temat:
"Motyw murzyna w twórczości Mickiewicza w nawiązaniu do Literatury antycznej"
:DD
A tak na serio - każdy z podanych tematów można podjąć...pod warunkiem, że ma się przyszłego polonistę pod reką <aniolek2>
Polecam serwis dla zaginionych i znalezionych zwierzaków http://zaginiony-znaleziony.pl/
Awatar użytkownika
mikaaa
Maniak
Maniak
Posty: 769
Rejestracja: 01 lip 2005, 08:40
Skąd: miasto
Płeć:

Postautor: mikaaa » 03 wrz 2005, 09:41

czy te tematy to sa wszystkie jakie sa? jesli nie mozecie mi podac, moze wybiore cos przez weekend i odrazu sobie zaklepie...z góry dziekuje..
you touch me
in special places...
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 03 wrz 2005, 09:58

mikaaa pisze:czy te tematy to sa wszystkie jakie sa

Nie wiem Mikaa, one sa akurat z mojej szkoly.
Ja juz na 99 % biore:
Czy literatura polska jest literaturą szczęśliwych zakończeń? Zanalizuj zakończenia wybranych utworów literackich i przedstaw swoje wnioski.
Awatar użytkownika
mikaaa
Maniak
Maniak
Posty: 769
Rejestracja: 01 lip 2005, 08:40
Skąd: miasto
Płeć:

Postautor: mikaaa » 03 wrz 2005, 10:08

no wkazdej szkole sa takie same....
ehhh moze cos wybiore ale ja nie wiem , co szczerze to poprsotusie boje ze sobie nie poradze, zadko jaka lekture przeczytalam....
you touch me

in special places...
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 03 wrz 2005, 12:27

mikaaa pisze:no wkazdej szkole sa takie same....

Nie. W każdej sa inne. To są temety układane przez nauczycieli z Twojej szkoły.
Takie same są na pisemnych.
Choć przyznam,ze te "wewnętrzne" sa zblizone, ale nie takie same.
Awatar użytkownika
mikaaa
Maniak
Maniak
Posty: 769
Rejestracja: 01 lip 2005, 08:40
Skąd: miasto
Płeć:

Postautor: mikaaa » 03 wrz 2005, 12:42

moon pisze:
mikaaa pisze:no wkazdej szkole sa takie same....

Nie. W każdej sa inne. To są temety układane przez nauczycieli z Twojej szkoły.
Takie same są na pisemnych.
Choć przyznam,ze te "wewnętrzne" sa zblizone, ale nie takie same.


ej a nam jakos powiedzieli ze te tematy wymysla ktos tam dla całej polski, z restza do marca mozna było zglaszac swoje tematy i zatwirdzala to komisja..
you touch me

in special places...
Awatar użytkownika
ksiezycowka
Weteran
Weteran
Posty: 12688
Rejestracja: 13 paź 2004, 13:17
Skąd: Wawa
Płeć:

Postautor: ksiezycowka » 03 wrz 2005, 12:44

Nieprawda.
Można wymyslac własne tematy, które szkoła jest zobowiązane przesłac do Oke i oni musza je zatwierdzić. Te wymyślone przez nauczycieli z Twojej szkoły tez musza zatwierdzić.
Musza być we wszystkich szkołach na tym samym poziomie - to o to chodzi.
Awatar użytkownika
mikaaa
Maniak
Maniak
Posty: 769
Rejestracja: 01 lip 2005, 08:40
Skąd: miasto
Płeć:

Postautor: mikaaa » 03 wrz 2005, 12:46

<zly1> kurde to ja o tym nie wiedzialam ,ale przjrzalam te yasmine i mniej wiecej wiem co bym chciala, dlatego nad wyborem nie bede sie dlugo zastanawiac- chyba....
you touch me

in special places...
Awatar użytkownika
Yasmine
Weteran
Weteran
Posty: 5286
Rejestracja: 10 kwie 2005, 18:40
Skąd: stąd ;)
Płeć:

Postautor: Yasmine » 03 wrz 2005, 12:48

mikaaa, to napisz pozniej co wybrałas.
Awatar użytkownika
mikaaa
Maniak
Maniak
Posty: 769
Rejestracja: 01 lip 2005, 08:40
Skąd: miasto
Płeć:

Postautor: mikaaa » 03 wrz 2005, 12:50

ok napisze , mam nadzieje ze bede mogła przejżec ta kartke na spokojnie bo dopiero wtedy mogłam sie wogle zastanowic nad sensem tematu bo tak tlko pobieznie jak czytałam twoje tematy to byla dla mnie czarna magia...
you touch me

in special places...

Wróć do „Wszystkie inne tematy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 291 gości